Web 2.0 araçları nedir?

Web 2.0 ilk olarak O’Reilly Media tarafından 2004’de kullanılmıştır ve Mono internet olarak kullanılan web 1.0’ın yerini almıştır. Web 1.0 da bütün veri paylaşımları tek bir ana bilgisayardan diğer kullanıcılara ulaşırken, Web 2.0’da paylaşım bütün kullanıcılar arasında gerçekleşmektedir. Bu durum iletişim , veri paylaşımı, sosyal media araçlarının gelişimine yol açmış ve Eğitim, Ekonmi, Bilim ve projelere global boyutlar kazandırmıştır ve bilgi üretiminin ve paylaşımının hızlanmasına yardımcı olmuştur.

Not in Words tarafından yapılmış videoyu izleyiniz.

Daha geniş bir biçimde Web 2.0, kullanıcılarında içerik geliştirebildiği, birbirleriyle işbirliği yapabildiği, kullanıcılar arasında bilgi ve fikir alışverişini destekleyen ikinci kuşak web platformu olarak tanımlanmaktadır (McLoughlin & Lee, 2007 )

Web 2.0 araçlarının Projelerde olumlu ve olumsuz özellikleri

Web 1.0’n tek yönlü iletişimimin açıkları, Web 2.0’ın ortaya cıkması ile kapatıldı ve iki yönlü iletişim dönemine geçilmiş oldu. Web 2.0 temel olarak kullanıcı tasarımı merkezlidir ve daha çok interaktif, işbirlikçi iletişim ve bilgi paylaşımı ile ilgilidir. Bunlar eTwinning projelerinde olması gereken en önemli özelliklerdendir.

Web 2.0 araçları toplumdaki tüm bireylere bilgi paylaşımının yanı sıra, düşüncelerini, felsefelerini, sevdiği veya sevmediği seyleri ifade etmesine, ilgi alan konuları konusunda yorumlar yapmasına etik kuralları doğrultusunda bir özgürlük alanı oluşturur.

Web 2.0 Tabanlı web siteleri ve blogları aşağıda belirtilen özelliklere sahiptirler.

  • Bilgi araştırma: Arama motorları sayesinde uygun kelime veya doğru bir soru ile arama yaptığımız konu hakkında birçok bilgiye ulaşabiliriz.
  • Linkler : Tek yönlü ve iki yönlü link paylasımı yaparak proje aktivitelerinizi hedef kitlenize daha kolay ulaşırabilirsiniz.
  • Yazarlık ve yazma : Kendi içeriklerinizi oluşturma yayınlama , belirli blog ve sitelere yükleme.Video sunuları, online bültenleri, makaleler bu özelliği kapsamaktadır.
  • Etiketlemeler: Genel olarak bir anahtar kelime ile bütün içeriğin özetlenmesi olarak acıklanabilir. Proje aktivite çıktılarınıza etiketler eklerseniz aramalarda daha kolay bulunabilirler.

Web 2. 0 araçları ile bir çok şey yapabilirsiniz. Bunlar ;

  • Facebook, Twitter, Linkedin gibi sosyal ağları kullanabilirsiniz
  • Online içerik yazabilir ve paylaşabilirsiniz. Online anketler, quizler
  • Bloglara yazılar yazabilir yorumlar yapabilirsiniz.
  • Sunu ve farklı çalışmalarınızı paylaşabilirsiniz.
  • Hoşunuza giden blog ve web sitelerinin liklerini sonra kullanmak üzere sık kullanılan öğelere ekleyebilirsiniz. ( sosyal web imleri / İmleme )
  • RSS (Zengin Site Özeti) verilerini takip edebilirsiniz. RSS bir sitenin veye blogun günlük haber akışı veya yenilikleri hakkında bilgi veren sunuculardır. RSS’ler sayesinde güncellemeler, son haberler ve değişiklikler size aninda iletilir.
  • Online oyun sağlayıcıları ile gerek eğitimsel gerekse eğlenmek için oyunlar oynayabilir ve kendi oyununuzu kendiniz oluşturabilir veya öğrencilerinize yaptırabilirsiniz.
  • eTwinning projeleriniz için online videolar, sunular, e-kitaplar, dergiler, bültenler oluşturabilir ve yayınlayabilirsiniz.


goodWeb 2.0 Araçlarının Olumlu Yönleri

Sadece web araclarını kullanarak çok kaliteli bir öğrenme ortamı oluşturmak mümkün değildir. Web araçları diğer öğrenme ve öğretme yöntemleri ile birlikte destekleyici, etkileşim ve işbirlikçi özelliklerinden yararlanılarak kullanılınca çok daha verimli sonuçlar alınabilir çünkü 2.0 web araçları;

  • Etkileşim, işbirlişi ve iletişimi sağlar.
  • Bilgi ve içerik oluşturmayı mümkün kılar
  • Kullanımları hem kolay hemde esnektir.
  • Öğrencilerin hem bilgisayarda klavye kullanarak yazı yazma hemde öğrenme süreçlerinde teknoloji becerilerini geliştirmeyi mümkün kılar .
  • Öğrencilerin işbirlikçi çalışmalarını sağlayan yeni yöntemler sağlanır.
  • Öğretmen – Öğrenci, Öğrenci – Öğrenci arasındaki mesafeyi azaltır çünkü okul dışında da online çalışma inkanı sağlar.Öğrenci hem arkadaşlarından hemde öğretmeninden okul saatleri dışında yardım alabilir buda daha iyi sürekli bir işbirliği sağlar.
  • Öğrenimi geleneksel ( Öğretmen, ders kitabı, öğrenci, 4 duvar ) kalıpların dışına çıkarır.
  • Öğretmen rehber, öğrenci ise kendi öğrenme sürecini ve şeklini oluşturan ve karar veren kişi konumundadır. Bu durumu şöyle acıklayabiliriz. Öğretmen konusunun içeriğini ve standartlarını ve hedeflerini verir ve öğrenciye kaynaklar sunar. Öğrenci bu standartlar ve hedefler doğruldusunda bireysel veya grup olarak konuyu nasıl ve hangi metod ile öğreneceğine kendisi ve grubu ile karar verir.
  • Web araçları öğrenciler için öğrenmeyi daha anlamlı hale getirir ve öğrenciler daha motive olmuş bir şekilde öğrenme sürecinin bir parçası olurlar ve farklılaştırılmış öğrenme yöntemleri geliştirirler.

badWeb 2.0 Araçlarının Olumsuz Yönleri

Web 2.0 araçlarının pek çok yayarlarının yanı sıra öğrenciler için birtakım negatif yönleri de olabilir. Bunları üç bolümde açıklayabiliriz.

  • Web araçları ile yapılan işbirlikçi çalışmalar bütün çalışma grubu öğrencilerine ya da bütün sınıfa açık olduğu için öğrenciler çalışma konusunda tedirgin ve isteksiz olabilirler. Çünkü yapılabilecek hataların tüm sınıf tarafından görülebilecektir. .
  • Çalışma esnasına meydana gelen teknik sorunlar veya kullanılan bütün bilgisayarların aynı özelliklere sahip olmaması çalışma verimliliğini azaltır yada engeller. Bazı gruplar aktif calışyor iken diğer gruplar bir şey yapmadan beklemek durumunda kalabilir ve buda öğrenme motivasyonunu azaltabilir.
  • Web 2.0 Araçlarının kullanımları kolaydır fakat öğrenmek zaman alir. Derste veya proje etkinlikleri esnasında zaman yönetimi açısından problem oluşturabilir.

 Açıklık + Teknik ve Sistem Problemleri + Zaman Yetersizliği = 🙁

ikoneTwinning projeleri açısından Web 2.0 araçlarının yararları:

  • Web 2.0 araçlarının sınıf içindeki yaraları dolayısıyla eTwinning Projeleriniz için yararları şöyle sıralanabilir (Durmuş, 2015).
  • Daha aktif ve katılımcı bir çalışma ortamı sağlar.
  • Takım halinde çalışan öğrencilerin birbirine karşı tutum ve davranışlarını olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir.
  • Web 2.0 araçları internetin yeni yüzü olarak ortaya çıkmakta, birçok ülkede hak ettiği ilgiyi görmekte ve artık pedagoji 2.0 olarak adlandırılan web 2.0 araçlarıyla desteklenen proje aktiviteleri için yeni stratejiler ve öğrenme teorileri geliştirilmektedir.
  • Projeler daha görsel hale gelir ve çok geniş kitleler kolayca ulaştırılabilir. Proje ortakları arasında etkili bir iletişim ve iş birliği sağlar.

Kaynakça

Durmuş, A.  (2015).  Web 2.0 Araçları ve Eğitsel Uygulamalar. Buket Akkoyunlu, Aytekin İşman & Ferhan Odabaşı (Ed). Eğitim Teknolojileri Okumaları. (s. 525 – 536) TOJET – Sakarya Üniversitesi [Çevrim içi erişim: http://www.tojet.net/e-book/eto.pdf]

BÖLÜM SONU 

Bu bölüm tamamlanmıştır, Sayfanın sağ üst köşesindekitamamlandibutonunu tıklayarak bir sonraki bölüme geçiniz.