Modül 6: STEAM Eğitimi Örnekleri

Modül 6: STEAM Eğitimi Örnekleri

Bu modülde üç farklı temada ele alınan etkinlik örnekleri seçilirken, her okulda uygulanabilecek etkinlikler olmasına özen gösterildi.

Tema: Hava

Üfle Gitsin

Bu etkinlikte öğrenciler havanın itme gücü ile bir nesnenin hareket etmesini gözlemleyip, ölçüm yaparlar, tasarımlarını nasıl geliştirebilecekleri konusunda fikir yürütürler.

Malzemeler:

1 Tuvalet kâğıdı rulosu

1 A4 büyüklüğünde Alüminyum folyo

4 pet şişe kapağı

2 pipet

2 çöp şiş

1 paket lastiği

1 orta boy balon

1 koli bandı

1 eti puf kabı

Makas

Grupların ortak kullanacağı malzemeler:

10 bilye

Metre

Kronometre

Hassas Terazi

Yapılışı:

İlk olarak tuvalet kağıdı rulosu alüminyum folyo ile sarılır. Bir pipet ortadan ikiye bölünüp rulonun altına koli bandı ile sabitlenir. Dört adet pet şişe kapağı çöp şiş ile delinip pipetlerden geçirilerek tekerler takılır. Diğer pipetin ucu balonun içine yerleştirilip lastik ile bağlanır. Balon yere değmeyecek şekilde rulonun üstüne ortalı şekilde bant ile sabitlenir.

        

Balon arabalar öğrenciler tarafından test edilir. Arabalarının en fazla kaç metre yol gittiğini ölçmeleri istenir. Yaptıkları ölçümleri not alırlar. Daha sonra iki metrelik bir mesafe belirlenir. Arabalarının iki metrelik yolu kaç saniyede gittiğini ölçerler, ölçümlerini tabloya not ederler.

        

Ardından balon arabalarının üzerine eti puf kutusu  sabitlenir. Hassas terazide arabalarının ağırlığını ölçüp not almaları istenir. Eti puf kaplarına beş bilye konularak araçlarının gittiği mesafeyi ölçmeleri istenir. Bilye sayıları artırılarak en fazla kaç gram ağırlık taşıyabileceğini test ederler. Kaç bilyeyi, kaç metre götürebildiğini ölçüp ölçümlerini not ederler. Elde ettikleri verileri öğretmenin açtığı excell tabloya aktarırlar, böylece tüm sınıfın verileri karşılaştırılır.

Son aşamada kaygan ve pürüzlü yüzeyde araçlarını test ederek verileri karşılaştırmaları istenir.

ÜFLE GİTSİN
Kaç sn ilerledi? Kaç m ilerledi? Gözlem

(Arabanız nasıl hareket etti?)

1 deneme
2 deneme
3 deneme

 

 

Sonuç: ……………………………………………………………………………………..

 

Tekrar düzenlemeniz gerekirse neyi farklı yapardınız?

………………………………………………………………………………………………

 

Sizce pürüzlü zeminde nasıl gider?

………………………………………………………………………………………………                                                                                                               

Füze Yapımı

1.Origami Füze

Füze yapımı öncesi öğrencilerin hayal gücünü harekete geçirmek için, basit düzeyde bir origami füze katlanır. Öğrencilerden füzenin içinde ve dışında neler olabileceği konusunda fikir yürütmeleri ve resimlemeleri istenir. Daha sonra bu füzelerinin insanlı mı, insansız mı hareket edeceği, kaç kişilik mürettebat taşıyacağı, uzayda kaç gün kalacağı ve uzaya ne amaçla gönderildiğini açıklamaları istenir.

  

2.Pet Şişe ile Füze

Malzemeler:

1 kalın pipet

1 ince pipet

Makas

renkli kağıtlar

bant

sünger

1 pet şişe

Yapılışı:

Pet şişenin ağzına süngere sardığımız ince pipeti geçirilir. Pipetin bükülen yeri varsa kesilir. Pipetin uzun ucu şişenin üst kısmında olacak şekilde koli bandı ile şişenin ağzı bantlanır.                       (Bir diğer yapılış şekli kapağı delip ince pipeti geçirip silikonla yapıştırmaktır, böylece hava kaçağı tam olarak önlenmiş olur ve bu daha iyi çalışır. Etkinlikte her iki yapılış şekline de yer verilerek hava kaçağının uçuşa etkisine dikkat çekilebilir.)
Sonra kalın pipetin bir ucuna sünger ile tıpa yapılır. Kalın pipetin alt kısmına renkli kağıtlardan üç kanat bantlanarak şişenin üstündeki ince pipetin üzerine geçirilir.
Hassas terazide füze başlığının ağırlığı (kalın pipetin ağırlığı) ölçüp bilgisayardaki excell tabloya not alınır.

 
Şişeye basınç uygulayıp füze başlığının uçuş mesafesi ve süresi kayıt edilir.

https://youtu.be/oyd0yZlHa1k

Etkinlik sırasında öğrencileri yarıştırmak doğru olmaz, sadece verileri karşılaştırıp hava kaçağı, şişeye uygulanan basınç farkı, füze başlığının ağırlığı gibi etkenlere dikkat çekilerek, füze başlığının nasıl daha uzağa uçabileceği konusunda fikir yürütmeleri istenir. Öğrenciler bu hususları gözden geçirerek füzelerini geliştirirler.

Bu etkinlik okul bahçesinde su roketi veya sirke karbonat ile uçan roketlerle devam ettirilerek sıvı ve gazların sıkışması sonucunda bir cismin hareketi konusuna da yer verilebilir.

 

 

Tema: Doğal Afetler

Depreme Dayanıklı Bina Yapımı

A new book

Doluya Karşı Önlem 
8-9 Mayıs 2019 İstanbul STEAM Fest Bilim Şenliği -TÜBİTAK 4007-Atölyesinde verdiğim eğitim.A new book
Tema: Enerji 
Evlerde Isı Yalıtımı
 Eylül, 2017’de Hacettepe Üniversitesi STEM FEST- Atölyesinde verdiğim eğitim.
Book titled 'Çalışma Günlüğü'Read this book made on StoryJumper