Modül 2: FCL Esnek Öğrenme Alanları
Esnek Öğrenme Alanı Nedir?
“Esnek öğrenme alanı öğrenmenin esnek, kişiye özgü ve çeşitli yöntemlerle gerçekleşebileceği bir öğrenme ortamını ifade eder. “
Esnek öğrenme alanları, teknolojik gelişmeler, dijital araçlar ve öğrenci merkezli pedagojiye dayalı yenilikçi öğrenme yöntemleriyle bağlantılı bir süreci ifade eder. Esnek öğrenme alanlarında öğrenme deneyimi çeşitlik arz eder ve öğrenme ihtiyaçlarına yönelik kişiselleştirilebilir.
Çevrim içi Soru:
Esnek öğrenme alanları siz nasıl bir öğrenme ortamı çağrıştırıyor? Esnek öğrenme ortamı öğrencilerin öğrenme deneyimlerini ve öğrenme motivasyonlarını nasıl etkileyebileceğini ve öğrenme sürecine katılımlarını nasıl artırabileceğini düşünüyorsunuz? Cevaplamak için lütfen tıklayınız.
Öğrenme Ortamları ile ilgili OECD web sitesini inceleyiniz!
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı Öğrenme Alanları
EUN FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı 6 farklı esnek öğrenme alanından oluşmaktadır. Bu alanlar şunlardır: Etkileşim, Araştırma, İşbirliği, Üretim, Sunum, ve Geliştirme’ dir. Her bir esnek öğrenme alanı öğrenme sürecinde önemli bir yer tutar. Her öğrenme alanında öne çıkan teknolojiler, pedagojiler ve aktif öğrenme yaklaşımları mevcuttur ve esnek öğrenme alanları bilişim teknolojilerinin yenilikçi pedagojilerle birlikte nasıl kullanılabileceğini ve aktif öğrenmenin nasıl gerçekleşeceğiyle ilgili bir model sunar.
FCL-Geleceğin sınıfı Laboratuvarı esnek öğrenme alanlarına daha detaylı bir şekilde bakalım:
ETKİLEŞİM/ INTERACT
Geleneksel sınıfların sınırlı alanına karşın, FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarında öğretmenler, öğrenci katılımını ve etkileşimini artırmak için çeşitli teknolojik araçları kullanmaktadır. Tabletler, akıllı telefonlar, interaktif beyaz tahta ve özel öğrenme içerikleri gibi bireysel cihazlar, öğrenci katılımını teşvik etmektedir.
Fiziksel alanın yeniden düzenlenmesi, öğrencilerin farklı oturma düzenlerini denemelerine olanak tanırken, BIT öğrenenlere çeşitli öğrenme stilleri için fırsatlar sunmaktadır. Bilgisayar, tablet , dijital araçların veya uygulamaların kullanımı, öğrenci motivasyonunu artırarak daha kişiselleştirilmiş öğrenme sağlar. Yazılımlar, sınıf yönetimi yanında öğrencilerin kendi cihazları üzerinden iletişim ve işbirliği yapmalarına olanak tanır.
Araçlar arasında interaktif tahta, mobil öğrenme cihazları, açık eğitim kaynakları, sınıf yönetim sistemleri vb. kaynaklar yer almaktadır.
FCL – Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı Etkileşim Alanıyla ilgili BİSTEM FCL (Ereğli Bahçelievler İlkokulu – Zonguldak) örneğiyle ilgili videoyu izleyiniz.
ARAŞTIRMA / INVESTIGATE
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı, öğrencilerin pasif dinleyiciler olmaktan çıkıp aktif katılımcılar olmalarını teşvik eden bir ortam sunar. Öğretmenler, araştırma alanında sorgulamaya dayalı ve proje tabanlı öğrenme fırsatları sağlayarak öğrencilerin kritik düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanır. Esnek mobilyalar ve fiziksel alanlar, bireysel veya grup çalışmaları için yeniden tasarlanabilir. Yeni teknolojiler, araştırmalara gerçek hayattan zengin ve çok yönlü veriler sağlayarak katkıda bulunur. Araştırma
Kritik düşünme becerilerinin öğretilmesi,
Problem çözme yeteneğinin güçlendirilmesi,
Öğrenenlerin aktif araştırmacılara dönüşmesi,
Müfredatlar arası projelerin desteklenmesi,
Keşfederek öğrenme imkanı tanınması
Dış dünya ile bağlantı kurma üzerinde odaklanma bu Araştırma alanında öne çıkan kilit yeterlikler arasında yer almaktadır.
Araçlar arasında Veri Logları, Robotlar, Mikroskoplar, Online Laboratuvarlar, 3D Modeller yer almaktadır.
İŞBİRLİĞİ / EXCHANGE
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı öğrenme alanlarında işbirliğini vurgulayan bir ortam sunar. Grup içindeki aidiyet duygusu, sorumluluk paylaşımı ve karar verme süreci işbirliğinin kalitesini belirler. Bilgi İletişim Teknolojileri, iletişim ve işbirliği için zengin araçlar sunar. FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarında işbirliği yüz yüze ve çevrim içi, senkron veya asenkron olarak gerçekleştirilebilir.
Akranlar arası iş birliği iletişim becerilerini ve sosyal sorumluluk duygusunu güçlendirmektedir. Takım çalışmaları, farklı öğrenenler arasında yer almayı öğretirken, oyunla öğrenme ve online işbirliği öğrenmeyi ilgi çekici hale getiriri. Fikirlerin uçmasına izin veren beyin fırtınası, öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak tanır.
Araçlar arasında interaktif tahta, işbirlikçi masalar, haritalama yazılımları ,beyin fırtınası tahtası bulunmaktadır.
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı İşbirliği Alanıyla ilgili FCL Imagine –Keçiören Necip Fazıl İlkokulu örneğiyle ilgili videoyu izleyiniz.
ÜRETİM / CREATE
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı, öğrencilerin planlama, tasarım ve üretme süreçlerine katılımını teşvik eder. Bilgiyi sadece tekrar etmek yerine, öğrenciler gerçek bilgiyi inşa ederler. Üretim sürecinde yorumlama, analiz, grup çalışmaları ve değerlendirme önemli rol oynar.
Yaparak öğrenme, öğrencilerin aktif katılımını ve hayal güçlerini geliştirmelerini sağlar. İlgi çekici teknoloji kullanımı, öğrenci tasarımını yaymak için çeşitli araçlar sunar. Proje tabanlı çalışmalar, sunum, planlama ve takım çalışmasıyla öğrencilerin ince becerilerini geliştirir. Bağımsızlık ve sahiplik, öğrencilere kendi öğrenmeleri üzerinde kontrol sağlar. Gerçek yaşam için üretim, öğrencilere sosyal girişimcilik ve toplum refahını artırmaya yönelik projeleri destekleme fırsatı sunar. Öğrenci çalışmalarının gösterimi, öğrencilerin kendi öğrenme portföylerini oluşturarak disiplinler arası bağlantı kurmalarına ve gerçek yaşam içeriklerini sunmalarına olanak tanır.
Faydalı araçlar arasında chroma key, yüksek çözünürlüklü kamera, dijital kamera, video düzenleme yazılımı, ses kayıt cihazları, podcast yazılımı, animasyon yazılımı ve streaming yazılımı bulunmaktadır.
FCL – Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı Üretim Alanıyla ilgili FCL Active (Mamak Ticaret Borsası Ortaokulu – Ankara) örneğiyle ilgili videoyu izleyiniz.
SUNUM/ PRESENT
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı, öğrencilere sunum becerilerini geliştirmek için çeşitli araçlar ve beceriler sunar. Sunumların etkili iletişim ve geri bildirim alabilme amacıyla planlanması önemlidir. Etkileşimli sunumlar için özel bir alan ayrılması, sonuçların paylaşımını ve etkileşimi destekler. Online yayın ve paylaşım, öğrencilere online kaynakları kullanma alışkanlığı kazandırmanın yanı sıra e-Güvenlik ilkelerine de aşina olmalarını sağlar.
Sunum için anahtar noktalar arasında paylaşım ve iletişimin öğrenme sürecindeki önemi vurgulanır. Geniş dinleyici kitlesi ile etkileşim, sunumun interaktif ve etkileşimli olmasını sağlar. Geri bildirim becerilerinin geliştirilmesi, öğrencilere yapıcı eleştiri vermeyi ve almayı öğretir. Okul çalışmalarına e-Güvenlik ‘nin gömülmesi, öğrencilere çevrim içi kaynakları sorumlu bir şekilde kullanma becerisi kazandırır.
Faydalı araçlar arasında, sunum alanı için yeniden tasarlanabilir mobilyalar, HD projeksiyon/ekran ve çevrim içi yayın araçları yer almaktadır.
GELİŞTiRME / DEVELOP
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı Geliştirme alanı, informal öğrenme ve kendini yansıtma için bir ortam sunar. Öğrenciler, bağımsız olarak kendi hızlarında çalışabilir ve formal sınıf düzenlemelerinin dışında kendi ilgi alanlarına odaklanarak informal öğrenmeler gerçekleştirebilir. Okul, öz yönelimli öğrenmeyi destekleyerek öğrencilere kendini yansıtma ve üst bilişsel becerilerini geliştirme fırsatı sunar.
Anahtar noktalar arasında, informal öğrenme çevresine izin verme, motivasyonu ve kendini ifade etmeyi destekleme, kişisel öğrenme cihazlarını kullanma, informal öğrenmeyi tanımlama yöntemlerini benimseme, ters düz edilmiş sınıf uygulaması ve oyun ile öğrenme bulunmaktadır.
Faydalı araçlar arasında informal malzemeler, çalışma köşeleri, taşınabilir cihazlar, ses cihazları ve kulaklıklar, kitaplar ve e-kitaplar, analog veya dijital oyunlar yer almaktadır.
FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı Geliştirme Alanıyla ilgili Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı –Erzincan Şehit Er Süleyman Aydın Ortaokulu örneğiyle ilgili videoyu izleyiniz.
FCL – Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı bütünleşik yapısıyla ilgili Harmony Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı –Kütahya Gediz Fen Lisesi örneğiyle ilgili videoyu izleyiniz.
Modül Görevi
1. FCL-Geleceğin Sınıfı Laboratuvarında favori öğrenme alanının hangisidir, neden? Bu alanlardan en az birinde uyguladığınız veya uygulamak istediğiniz özgün bir çalışma örneği paylaşır mısınız? Cevaplamak için lütfen tıklayınız.
2. Kursumuzun bu modülünü tamamladığınızı yansıtan aşağıdaki modül rozetini #fcl30 hashtagi ile sosyal medya hesaplarınızdan paylaşınız.