Modül 4: Aktif Öğrenme Yaklaşımları

Aktif öğrenme  nedir?

Aktif öğrenme, öğrencilerin  etkileşimli, katılımcı ve deneyimsel bir şekilde öğrenmelerini sağlayan bir öğrenme yaklaşımıdır.

Aktif öğrenme yaklaşımı, öğrencilerin bilgiyi sadece ezberleyerek pasif bir şekilde öğrenmek yerine, konuyu veya temayı derinlemesine anlamalarını, uygulamalarını ve kendi deneyimleriyle ilişkilendirmelerini sağlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve  problem çözme becerilerinin gelişmesine, konuyu daha derinlemesine anlamalarına ve öğrenme sürecini anlamlandırmalarına olanak tanır.

Öğrencilerin gerçek yaşam bağlamı içinde kalarak kalıcı bilgiyi edinmelerine olanak tanıyan aktif öğrenme yaklaşımları öğrencilerin öğrenme sürecine  bağlılıklarını, katılımlarını ve motivasyonlarını artırabilir. Öğrenci merkezli bu aktif öğrenme yaklaşımında öğrenciler kendi öğrenme deneyimlerini şekillendirebilir ve kontrol edebilir ve sorumluluk alarak öğrenme sürecinde daha aktif bir rol oynayabilirler. Aktif öğrenme sürecinde öğrenciler öğrenme sürecinin ana aktörleridir: Öğrenciler bilgiyi araştırır, içerik üretir, somut bilgiyi inşa eder, çalışmalarını sunar, geri bildirim verir ve değerlendirir. Bu durum konunun öğrenciler tarafından derinlemesine öğrenilmesine ve kalıcı bilginin oluşmasına yardımcı olur.

FCL-Geleceğin sınıfı laboratuvarı teknolojiyle desteklenen yenilikçi bir öğrenme ortamında öğrencilerin disiplinler arası bir yaklaşımla yaparak yaşayarak ve birbirlerinden öğrenerek beceriler kazandıkları veya becerilerini geliştirdikleri bir öğrenme deneyimi sunar.

FCL-Geleceğin sınıfı laboratuvarı öğrencilerin öğrenme sürecine aktif katılım düzeyini öne çıkaran “ Etkileşim, İşbirliği, Geliştirme,” ve proje tabanlı öğrenmeyi ön plana çıkaran “Araştırma Üretim ve Sunum “ olmak üzere 6 farklı esnek alanında aktif öğrenmeyi destekler.

Aktif öğrenme stilleri geniş bir çerçevede bulunabilir ve öğrencilerin farklı öğrenme stillerine uyacak şekillerde uygulanabilir. Örneğin, proje tabanlı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, iş birlikli öğrenme, tasarıma dayalı öğrenme, harmanlanmış öğrenme vb. gibi yöntemler aktif öğrenme stratejilerine örnek olarak gösterilebilir. Bu aktif öğrenme yaklaşımları, öğrencilerin öğrenme sürecine aktif bir şekilde katılma fırsatı sunar.

Teknolojiyle Desteklenen Aktif Öğrenme Yaklaşımları

Proje Tabanlı Öğrenme:

Proje Tabanlı Öğrenme, öğrencilerin belirli bir konu veya sorun etrafında bireysel veya grup halinde çalışarak projeler geliştirdikleri bir öğrenme yöntemidir. Bu model, öğrencilerin teorik bilgileri pratiğe dönüştürmelerine, problem çözme yeteneklerini geliştirmelerine ve kendi öğrenme süreçlerini yönlendirmelerine fırsat tanır. Öğrenciler, proje sürecinde araştırma yapar, veri toplar, yaratıcı çözümler üretir ve sonuçlarını sunarlar. Proje Tabanlı Öğrenme, öğrencilere eleştirel düşünme, iletişim ve işbirliği gibi beceriler kazandırmayı hedeflerken aynı zamanda öğrenmeyi gerçek yaşam durumlarıyla ilişkilendirerek öğrenme çıktıları anlamlı hale getirir.

İş Birlikli Öğrenme:

Yenilikçi sınıflarda iş birlikli yaklaşım, öğrencilerin katılımını ve öğrenmeyi geliştirmek amacıyla kullanılan yenilikçi  bir öğretim yaklaşımıdır. İş birlikli   öğrenme yaklaşımı öğrencilere grup içinde etkileşimli görevler ve projeler sunarak aktif katılımı teşvik eder. Öğrencilerin iletişim, eleştirel düşünce yaratıcılık ve takım çalışması becerilerini geliştirir. Özellikle teknoloji destekli öğrenme ortamlarında iş birlikli yaklaşım teknoloji ve dijital araçların kullanımıyla  öğrencilere daha interaktif bir öğrenme deneyimi sunar. İş birlikli öğrenme yaklaşımı, öğrencilerin sorun çözme becerilerini geliştirerek  öğrencileri geleceğin zorluklarına hazırlar.

Harmanlanmış Öğrenme:

Harmanlanmış öğrenme, geleneksel sınıf içi eğitimi ve dijital öğrenme yöntemlerini birleştiren bir aktif öğrenme yaklaşımıdır. Bu yaklaşım öğrencilere yüz yüze etkileşim, çevrim içi dersler, dijital kaynaklar ve interaktif aktiviteler sunarak esneklik ve çeşitlilik sağlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin kendi öğrenme hızlarına uyum sağlamalarına ve farklı öğrenme stillerine hitap etmelerine imkan tanır. Geleneksel sınıf içi deneyimlerle dijital öğrenme araçlarını birleştirerek, öğrencilere zengin, etkileşimli ve kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunar.

Ters Yüz Edilmiş Öğrenme:

Ters Yüz Edilmiş Öğrenme geleneksel öğrenme modelini değiştiren bir yaklaşımdır. Bu modelde öğrenciler, öğretmen tarafından verilen çevrim içi videolar veya dijital kaynaklar aracılığıyla konuyu evde öğrenirler. Sınıfta ise bu öğrenilen konuları pekiştirmek, tartışmak ve pratik yapmak için etkileşimli, iş birlikli etkinliklere katılırlar. Ters yüz edilmiş öğrenme, öğrencilerin aktif katılımını teşvik ederek öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmelerine ve beceri ve yeterliklerini geliştirmelerine olanak tanır.

Dijital Hikaye Yazımı

Dijital hikaye yazımı, klasik hikaye anlatımını dijital ortamlara taşıyan yaratıcı bir süreçtir. Metin, ses, görüntü ve interaktif öğeleri birleştirerek etkileyici hikayeler oluşturulmasına imkan tanıyan bir yaklaşımıdır. Dijital hikaye anlatımı grafikler, ses efektleri ve interaktif unsurlar kullanılarak  öğrenme deneyimi zenginleştirilebilir.

Bu yaklaşım, öğrencilerin birbirleriyle etkileşimde bulunmalarına, işbirliği yapmalarına teknolojiyi ve dijital araçları kendi yaratıcılıklarını ifade etmek için kullanmaları fırsatı sağlar. Dijital hikaye yazımı öğrenme sürecini öğrenciler için daha eğlenceli hale getirirken dijital becerilerinin  gelişimini de destekler.

Oyun Temelli Öğrenme

Oyun Temelli Öğrenme, oyunu pedagojik amaçlarla eğitim süreçlerine dahil eden bir öğrenme yaklaşımıdır. Oyun temelli öğrenme yaklaşımı öğrencilerin ,oyunlar aracılığıyla etkileşimli ve katılımcı bir ortamda öğrenmelerini sağlar. Bu yaklaşım, öğrencilerin aktif katılımını ve öğrenme motivasyonunu artırır, işbirliği ve problem çözme becerilerini geliştirir ve öğrenmeyi eğlenceli hale getirir. Öğrencilere aktif katılım, risk alma, hatalardan öğrenme ve takım çalışması gibi beceriler kazandırarak öğrenmeyi daha etkili ve keyifli hale getirmeyi amaçlar.

 

 

Modül Görevi

1.Aşağıdaki aktif öğrenme stillerinden  hangisi size daha çok kullanıyorsunuz. Sınıfınızda uyguladığınız en az 2  aktif öğrenme yaklaşımını paylaşır mısınız? (Lütfen adınızı, branşınızı ve okul adını yazmayı unutmayınız!)Cevaplamak için  lütfen tıklayınız.

 

Made with Padlet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Kursumuzun bu modülünü tamamladığınızı yansıtan aşağıdaki modül rozetini #fcl30 hashtagi ile sosyal medya hesaplarınızdan paylaşınız.

 

Modül Rozeti