Modül 2: Bilgi ve Veri Okuryazarlığı
Okuryazarlık
“Çeşitli bağlamlarla alakalı basılı ve yazılı materyaller kullanarak tanımlama, anlama, yorumlama, oluşturma, iletme ve hesaplama kabiliyetidir. Okuryazarlık bireylerin hedeflerine ulaşmalarını, bilgi ve potansiyellerini geliştirmelerini ve de kendi topluluklarına ve daha geniş anlamda topluma tam olarak katılmalarını sağlamak için bir öğrenme sürekliliği gerektirir.” (UNESCO)
Veri Okuryazarlığı
Veri Üzerinden ve veri ile yapıcı olarak toplumun dikkatini çekme isteği ve yeteneğidir. (UNESCO)
Video: Lütfen “Veri Okuryazarlığı” ile ilgili aşağıdaki videoyu izleyiniz.
Katılımcı Etkileşimi
Lütfen aşağıdaki “Bilgi ve Veri Okuryazarlığı yeterlik düzeyinde bir birey hangi dijital bilgi, beceri ve tutumlara sahiptir?” sorusunu MentiMenter aracı üzerinden cevaplayınız.
“Hayat Boyu Öğrenme Sürecinde Bilgiden ve Veriden Değer Yaratmak!”
Dijital bir dünyada yaşıyoruz. Dijitalleşme olgusu hayatın her alanında etkisini hissettirmekte; iş yapma şeklimizi ve alışkanlıklarımızı değiştirmektedir. Dijital dünyada bireylerin doğru bilgiye nasıl erişebileceklerini, bilgiyi nasıl işleyip, değerlendirip anlamlı bir şekilde kullanacakları ve bilgiyi nasıl yönetebileceklerini bilmeleri zorunluluk haline gelmiştir.
Avrupa ölçeğinde dijital teknolojilerin hızlı gelişimine parelel olarak dijital alandaki yetkinliğin öneminin daha iyi anlaşılması, vatandaşların dijital yeterliklerinin tespit edilmesi ve geliştirilmesi amacıyla hazırlanmış olan, Avrupa Dijital Yeterlik çerçevesi (DigComp) beş ana dijital yeterlik alanından oluşmaktadır. Bu anahtar yeterlik alanlarından birincisi “Bilgi ve Veri Okuryazarlığı”dır.
“Bilgi ve Veri Okuryazarlığı” 3 alt dijital yeterlikten oluşmaktadır:
1.1 Veri, bilgi ve dijital içerik taraması, araştırması ve filterelemesi
1.2 Veri, bilgi ve dijital içerik değerlendirme
1.3 Veri, bilgi ve dijital içerik yönetimi
1.1 Veri, bilgi ve dijital içerik taraması, araştırması ve filtrelemesi
Bu dijital yeterlik kapsamında vatandaşlar bilgi ihtiyaçlarını ifade edebilir, dijital ortamlarda veri, bilgi ve içerik arayabilir, dijital içeriklere erişebilir ve bu dijital ortamlar arasında gezinebilir. Ayrıca bireyler kendi kişisel arama stratejilerini oluşturabilir ve güncelleyebilir.
1.2 Veri, bilgi ve dijital içerik değerlendirme
Sınırsız içeriklerle dolu çevrimiçi ortamlarda elde edilen bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek, bilgi ve veri okuryazarlığının önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Doğru ve güvenilir bilgiye erişmek için, bireylerin elde edilen bilgiyi kaynak ve içerik bakımında eleştirel ve şüpheci bir yaklaşımla ele alması gerekmektedir. Elde edilen dijital içerik, ilgililik uygunluk ve güvenirlilik açısından analiz edilmeli, kıyaslanmalı ve eleştirel bir tarzda yorumlanmalıdır.
“Bilginin Kalitesini Ölçmek”
Part 3:Veri, bilgi ve dijital içerik yönetimi
Dijital içerik, belgeler, ses ve metin dosyaları, resimler, grafikler, animasyonlar, videolar vb. çeşitli formatlarda farklı amaçlar için kullanılan içerikleri ifade etmektedir. Dijital içerik yönetimi ise mevcut bilgi ve verilerin farklı ortam ve şekillerde organize edilmesi ve depolanmasını anlatır. Bireyler yapılandırılan bilgiyi işleyerek değer yaratan bilgiyi elde etmeye çalışır.
Bilgi ve Veri Okuryazarlığı yeterlik düzeyinde bir alt dijital yeterliğin nasıl seviyelendirildiğini görselden inceleyebilirsiniz.
DigComp Bilgi ve Veri Okuryazarlığı ile eTwinning Bağlamı
Tartışma
eTwinning projelerinde öğrencilerinizin bilgi ve veri okuryazarlık becerilerini geliştirmek için hangi çalışmaları yapıyorsunuz? Bilgi ve veri okuryazarlığı becerisini eTwinning projeleriniz de nasıl kullanıyorsunuz?
Modül Görevi
1. Flippity ile hazırladığımız 2 soruluk online quizi yanıtlayarak Sertifikanı Facebook grubumuzda paylaşınız.
Sertifikanızı almak için bu bağlantıya tıklayınız.